150 jaar Spoor in Boxtel

Op 1 mei 1865 reed de eerste trein tussen Boxtel en Tilburg. Dit was een eerste stap, in 1866 was er een verbinding naar Eindhoven/Venlo, in 1868 naar ’s Hertogenbosch en in 1878 werd het ‘web’ voltooid met de opening van de lijn Boxtel - Veghel  - Gennep - Wesel (Duitsland).

Internationale verbinding

Deze lijnen (Vlissingen -) Tilburg - Boxtel en Boxtel – Wesel (Duitsland) maakte gedurende een aantal jaren onderdeel uit van de verbinding tussen Engeland enerzijds en Duitsland en Rusland anderzijds. Naast reguliere treinen en internationale posttreinen wisselden in Boxtel ook treinen voor het vervoer van vorstelijke personen van locomotief en personeel.

Vervoersknooppunt

Boxtel vormde in het verleden een belangrijk vervoersknooppunt, en ook nu nog is het station een vertrek- of aankomstplek voor hen die een grote of kleine reis gaan maken of gemaakt hebben.

Wat zeker voor Boxtel van toepassing was zijn de laatste regels uit een gedicht ‘Bericht aan de reizigers’ van Jan van Nijlen:

“Wees vooral niet verbaasd dat, langs gewone bomen,

een doodgewone trein u voert naar 't hart van Rome.”

Invloed op de Boxtelse gemeenschap

De komst van de spoorwegen legde Boxtel geen windeieren. Vele spoorlui en hun gezinnen vestigden zich in Boxtel. Ook de industrie zag de voordelen van een spoorverbinding naar alle windstreken. Middenstanders zagen hun klantenkring groeien, evenals de kroegbazen.

Je mag gerust stellen dat Boxtel zonder spoorwegen, een voorziening die helaas pas opvalt als ze er niet is of niet goed functioneert, niet zou zijn geworden tot wat het nu is. Een dorp met vele voorzieningen en goede verbindingen, centraal gelegen in het door natuurschoon zo gezegende ‘Groene Woud’.

Bron: Heemkunde Ad. Ligtenberg

Kunstwerk

Heemkunde Boxtel staat bol van activiteiten rond de viering van 150 jaar Spoor in Boxtel. Als blijvende herinnering willen ze graag op het Stationsplein een kunstwerk realiseren. Kunststichting Boxtel is samen met de werkgroep 150 jaar Spoor druk doende dit idee vorm te geven.

Bekijk hier het ontwerp>>.

Onthulling

De onthulling van het kunstwerk 150 jaar Spoor Boxtel van kunstenaar Ron van de Ven is op zaterdag 2 mei 2015 om 11.00 uur onthuld door locoburgemeester Herman van Wanrooij.

bekijk hier de foto's van de onthulling>>